Saturday 5 February 2011

Entry Panas | Isu tudung Yuna : mengislamkan trend??

me ada buat entry psl tudung Yuna (me published on 28 jan)..rupa2nya ada komen PANAS lagi HANGAT ni..

dlm entry me tu, me ada tulis me teringin nak pakai tudung stylo gitu..and me siap tanya Ustaz Love ok ker tak ie memenuhi syariat ke tak kalau me pakai tudung belit2 gitu(Ustaz Love dh ckp boleh, yg penting tak nampak leher +mesti menutupi dada kan..)

actually, ari tu lg me dh perasan ada komen panas kat entry tu...cuma tak sempat nak reply..
jom tgk..

komen #1 :


komen #2:


komen #3:


PANAS PANAS ;) tp me sgt appreciate tau to the commentators kat atas..syukran jazilan..

intipati dan ulasan me sbg seorg yg tak berapa nak dlm ilmu agamanya ni..
Islam tu agama yg mudah dan tak menyusahkan umatnya...and hukum bertudng adalah wajib--nak pakai ke tak nak, tu hak masing2, nanti jwblah dpn Tuhan nanti kan ..
isu pakai tudung labuh--siyes me sgt kagum, tabik sgt those yg istiqamah pakai tudung labuh--tp pandangan me, selagi tudung tu menepati syariat ie menutupi bahagian dada +leher, maka tak salah stylo2 belit2 shawl or apa2 pun--kalau shawl pendek memang tak menepati syariat lah...

me tak mau komen panjang2...
tp me tertarik dgn term "mengislamkan trend" tu...me rasa nak mintak Ustaz Love komen lah...

uolls jom komen2 :)Post Options

26 comments:

Lia said...

mcm2 isu kan nak didebatkan. hehe
nanti klu ustaz love tu komen updated lah akak ye..^__^

Farra Dhelina said...

waw mmg pns..

komen dr org yg tak brtdung mcm sy ni..

sykur alhmdlh la klu dh terbukak pntu ht..dr tak terbukak pntu ht..soal tren tu..slow2 ler kita ubh..asal kn nk mnutup aurat dh alhmdlh..

*msh lgi tercari2..doakn sy sis ;)

Zalina Hassan Zamri said...

mmg panas...
sy sendiri pom pakai shawl dan kekadang sy sendiri pom tersasar tp alhamdulillah setakat ni sy pakai shawl labuh n xpernah nak tayang drumstick (sbb besor xD)

p/s: kalo pakai shawl mekap tebal2 pastu g jejalan kuar dating. adakah anda ingat pada solat????

FARHANA said...

comment panas !

Hafriz Mohamad said...

^_^..tmpang lalu ckit2...hihi
saje nk kongsi2 pndpt skit, dr apa yg sy dpt la kn..

Ya..Islam itu mudah, tp kita dilarang utk mmpermudahkan Islam.. bgaimana? Kmbali rujuk kpd Quran n Hadis. Bkn senang utk snang, bkn susah utk susah.

Ya..yg wajib adalh mnutup aurat. Blum tntu dgn brtudung, itu sudah ckup mnutup aurat.
islam mnyuruh 'tutup aurat', bkn 'mbungkus aurat'. jd fhm kn? tudung hanya alat utk mnutup aurat, klau nk ttup ngan tuala tp mnepati syarat..pn dikira dh ttup aurat. ^_^

***
Wallahua'lam.. tu yg sy dpt la. Mgkin korg ada pndpt laen. sy pn bnyak slh silap, jd kita kongsi sama2.. ^_^

"Bnar tiada pksaan dlm (mmeluk) Islam, tp bg yg dah muslim..kdg2 pksaan itu satu jln utk mmuliakn Syariat".

Salam mujahadah.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

Islam itu mudah...
cuma nak ikut...

Nurzah~♥ said...

setuju dengan pendapat qisya dan Nur Nazatul Balqis... saya da komen gak pasal isu ni di blog saya...

My Love said...

Salam..

Sebelum Ustaz Love komen ttg mengislamkan trend, Ustaz Love nak komen sket tentang trend multiple id dalam internet ni.. biasa berlaku dlm komen2 di blog dan forum.. seorang dgn nama lain memberikan pendapat, dan seorang lain dengan nama yg lain (pada hakikatnya org yg sama) menyokong pendapat dirinya yg menggunakan id yg lain itu ;)

Spt yg Ustaz Love selalu sebut, kalau hukum tu dah putus (qat'ie) melalui al-Quran dan hadis, maka memang takkan boleh nak ubah walau dgn apa cara sekalipun.. spt hukum makan babi, hukum bernikah dgn saudara kandung dsb..

Dalam hal ini, hukum menutup aurat adalah wajib.. maka menutup aurat itu yg qat'ie.. tetapi cara menutup aurat itu tidak qat'ie.. caranya itu menjadi wajib disebabkan hukum tadi.. berdasarkan kaedah "ma la yatimmul wajib illa bihi fahuwa wajib" (apa2 yg tidak menyempurnakan kewajipan kecuali melalui cara / perkara itu, maka cara / perkara itu menjadi wajib)..

contohnya mengambil wuduk.. hukum asal adalah sunat.. tapi menjadi wajib jika hendak bersolat.. kerana solat itu wajib dan tidak sempurna jika takde wuduk.. kalau takde air, maka boleh guna debu (tayammum).. kalau debu pun takde, maka boleh bersolat tanpa wuduk..

ini menunjukkan bahawa berwuduk / bersuci boleh juga menggunakan tayammum.. sbb penggunaan air itu bukan wajib yg asal.. wajib yg asal adalah solat.. dan wuduk menjadi wajib sebab nak menunaikan solat..

maka itu, bertudung tak semestinya kena guna tudung labuh.. sbb wajib yg asal adalah menutup aurat.. nak tutup guna kain ke, kertas ke, plastik ke tiada masalah.. janji menepati konsep menutup aurat..

maka itu, spt kata ust zaharuddin, mana2 yg baik itu kita teruskan.. mana2 yg tak baik itu kita perbaiki.. bukannya dibuang terus.. kerana, kalau dibuang terus, mungkin akan menyebabkan mudarat yg lagi besar (org langsung tak tertarik nak menutup aurat)..

maka, tidaklah salah untuk mengislamkan trend.. bahkan ianya dituntut.. kerana dunia ini sentiasa berubah.. maka perubahan itulah yg kita kena ubahsuai agar bertepatan dgn ajaran Islam..

WA

Kalamhati said...

Kalamhati pun tidak mampu menidakkan setiap komen yg diberikan kerana ianya benar dan tidak menyimpang dr syariat..

terpulang kepada individu, jika dia memilih utk melabuhkan tudungnya, maka itu pilihan terbaik

tp yg memilih untuk memakai tudung fesyen yg lain pun tidak semestinya ia tak menepati syariat..bila ia labuh dan menutupi bentuk leher..maka ia dah memenuhi..

org yg faqih dlm fiqhul aulawiyyat boleh huraikan bab ni..

nilaiannya di sisi Allah..bkn kita..jika pakai tudung labuh dan akhlak serta ibadah kurang..tidak guna juga kan

wallahu a'lam

mizayusof said...

panas ni. isu tudung. miza dengan tudung bawal miza je. heheh :)

Salina@IbuAqil said...

Mama, suker ibu baca entry mama ni.. Ibu x nak komen panjang2.. Apapun komen dr mereka seharusnya kte hargai kerana itu pandangan tulus dr mereka yg bersaudara dgn kita dlm islam.. Ada yg baik dijadikan teladan.. Yg buruk kte buat sempadan.. Apapun benda ni kadangkala isu sensitif yg boleh dikontroversikan.. Berbalik pada nawaitu kita kerana Allah swt tahu nawaitu setiap hambanya.. :D {x nak komen panjang2 konon ;op}

Nadia said...

wahhh panas pans panas :D

Effi Rahmat said...

sy setuju dgn sis.. tak semestinya cantik kena abaikan yang wajib. tak semestinya cantik nak menarik mata lelaki.. kalau dah bersuami, ask ur hubby.. tentu dia pun suka pandang yg cantik.. bukan hanya di dalam tapi juga di luar rumah.. yang penting ikut yang wajib.. bukan hanya tudung labuh tuh sahaja tudung yang labuh.. jangan cepat menghukum.. banyak aspek lain kena tgk gak.. uishh.. terlebih plak.. sy bukan yg pakar.. sekadar coetan pendapat..

mama_umar_maryam said...

=) baguslah mz buat n3 mcm ni,atleast zety bukak mate & hati sket..sbb skg pon mmg ade bbrp shawl,tudung ekin pon ade,mcm2 lagi..apepon,zt suke bc komen ustaz love,terang,direct 2 d point & faham!

Ms and Mr Red Ribbon said...

mz, mintak maaf mungkin saya tak pantas untuk komen kat isu panas nie...

tapi pandangan saya ialah, saya teringin nak 150% bertudung. tetapi mungkin ada bende2 lain (personal reasons) yang belum membolehkan saya bertudung.

dalam masa ini saya & keluarga sudah bersyukur yang saya nie dah ada niat bertudung. mungkin bermula dari yang org cakap 'tudung fashion', insyaallah menutup leher dan dada, juga bukan tudung sahaja tapi aurat lain macam memakai baju labuh jugak. saya sangat sangat berharap dalam usaha saya untuk 'belajar' menyempurnakan hal yang diwajibkan oleh agama ini harapnya publik bole support saya dan bukannya mengeluarkan isu yang buruk.

banyak kawan saya yang 'takut' nak mula memakai tudung sebab takut ramai orang menjadikan 'gaya bertudung yang belum sempurna' itu jadi issue. so, hope sebagai org islam boleh mengingatkan untuk menyempurnakan. tapi yang sudah cukup masuk syarat wajib itu jangan diperdebatkan. semuanya adalah urusan individu dengan Allah SWT. Hanya Allah yang tahu niat hambanya kan?

Mama Zharfan said...

@Lia : me dh publish entry komen ustaz love tu..moga2 kita semua dpt manfaat dan panduan

Mama Zharfan said...

@Farra Dhelina : me doakan one day Farra akan bertudung, Insya Allah

bertudung memerluakan kepahaman dan komitment dan sokongan suami,keluarga :)

Mama Zharfan said...

@m!sZ zAL!nA : me pun, kdg2 ada gak terlalai..iman yg rapuh kan
bab2 dating--me tak nak komen--me pernah melalui zmn dating--tp satu jer prinsip me, dating2 gak, solat WAJIB walau kat mana2 pun..

Mama Zharfan said...

@cerita-gadis-ini : panas :) sekali sekala panas2 ok gak :)

nur said...

MZ
baru nk telaah entry2 ni..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

baca yg komen tentang tudung tue.. tapi lagi suka komen tentang multiple id tue..hehe..mesti ustaz tue parasan ada mutiple id..ahaks..ada sapa2 yang terasa?? angkat kaki..hehe

nadnye said...

salam suzie, ghee, hangat isu nie yea..Mana-mana pun hangat kan..Dah lama tak jengah blog suzie, blog sendiri pun dah lama tak bukak.hehehe. Tapi pasal isu tudung Yuna nie kan, me dah pun pakai pun ala-ala nie. Ada org suka, ada org kata mcm opah.. lantaklah.. The point of wearing hijab is to cover that was supposed to cover and being me memang suka explore new fashion pun ikut juga..Kdg2 kita nie cepat sangat menghukum pada benda yg remeh. ada banyak isu lain yg lebih penting utk kita bahaskan.Saya terdengar di IKIM, saudara baru yg masuk islam, kebanyakan depa masuk islam bukan dgn melihat akhlak umat2 itu sendiri tetapi kerana mengkaji islam melalui pembacaan.Kebanyakan mereka menyatakan kesukaran bercampur dgn org islam yg lain kerana kita nie cepat menghukum..nie tak boleh, nie mesti, bukan mengajar the beauty of islam, kemudian tidak mengendahkan mereka. Jadi sebagai umat islam, yang terutama akhlak dan peribadi, penghayatan kita sendiri kepada yang ESA, tu perbaiki dulu.
opps panjang plak mcm entry..just my 20cents

tiefazatie said...

erm...panas rupanya kes nie..ifa ingt dh reda dh aritue..hihi..hope dorg leh terima la komen ustaz love tue..

lagipun..islam ini tidak pernah mahu menyusahkn umatnya...ingat la tue..=)

cikpuanhady said...

saya setuju ngan komen salina..semuanya kembali kepada nawaitu masing-masing..yang penting, apa juga yang kita pakai, cuba untuk mengikuti syariat..

even kalau pakai tudung bawal yang jarang sampai nampak bentuk dan leher tu pon tak boleh juga..

Eve Hawa said...

salam...

lama saya tak masuk cyber world. ekekeke

nak komen panjang pun, Ustaz Love tuh dah tulis apa yg patut.

saya cuma nak sampaikan pada Cik Nazatul Balqis a.k.a Cik Qisya...

lainkali, kalau nak multinick pun, pandai makan pandailah tanggung. Apa kes guna multinick sekadar nak sokong pendapat sendiri.

Jangan nampakkan sangat yg kita tak matang tapi nak bahasakan orang. Tahulah yg cik Nazatul a.k.a Cik Qisya teruja ngan jilbab. Tapi untuk diri sendiri sudeyyhh. Jangan habis segala orang awak nak jatuhkan hukum. Ikut suka jahh... ^_^

Saya memanbg 'libas dan lahar' sebab Cik Qisya nak guna watak 'jalur keras'. Tetiba plak Cik Nazatul Balqis datang dan jadi wanita 'ayu'. Tak kena sangat laa Cik Qisya nak bertalam 2 nama nih. tak sesuaiii.

Kalau nak bicara agama, pastikan ilmu ada. Kalau setakat nak lontar pandangan, belajar terima pandangan orang lain, apatah lagi orang yg dalam bidangnya dan takah ilmunya.

Semoga CIK NAZATUL BALQIS A.K.A CIK QISYA tak buat lagi peel serupa.

MamaYatie said...

cite dah basi baru nak baca..hehe..

yg penting, mana yg betul amik teladan..yg tak betul jadikan sempadan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails